KAWA ZIARNISTA – RANKING KAW DO EKSPRESÓW
Polska zajmuje 3 miejsce w Europie pod względem sprzedaży ekspresów do kawy! Kupujemy więcej tych maszyn niż najbogatsze kraje Europy wyprzedzając nawet „płynące” kawą Włochy. Co na to wpłynęło i jak rozwija się produkcja i sprzedaż kawy ziarnistej w Polsce opisujemy w krótkim wpisie.
Na początku prezentujemy Wam RANKING SPRZEDAŻY KAW ZIARNISTYCH palonych przez naszą palarnię.
Zobaczcie jakich wyborów najczęściej dokonywali nasi Klienci. Są to dane, które podsumowują sprzedaż najpopularniejszych kaw z naszej palarni w roku 2022.
- Niekwestionowanym liderem jest kawa WŁOSKI KLASYK. Jest to mieszanka ziarna z Ameryki Środkowej oraz Ameryki Południowej z dodatkiem wysokiej jakości, mytej robusty z Indii. Nasi Klienci polubili ją głównie dlatego, że jest to kawa NIE KWAŚNA, słodka z klasycznymi nutami czekolady, orzechów oraz kakao.
- Na II miejscu uplasowała się również mieszanka do ekspresów. Jest nią kawa CREMA blend, która jak na 100 % arabikę jest również kawą o niskiej kwasowości, łagodną.
- III miejsce to kawa ziarnista BRASILIA SANTOS Fazenda Paraiso. Jest to delikatne ziarno pochodzące z konkretnej plantacji w regionie Cerrado w Brazylii. Nasi Klienci uwielbiają ją za wysoką słodycz, arachidowe i czekoladowe nuty. Jest to kawa bardzo łagodna i uniwersalna. Nadaje się zarówno do parzenia alternatywnymi metodami (drip, french press, aeropress) jak również do tradycyjnego parzenia oraz kawiarki i ekspresów.
- Na IV miejscu nasi Klienci zagłosowali na mieszankę POLO KOTKA. Jest to blend palony pod espresso, który często gości w młynku w naszej kawiarni. Wykorzystujemy do niego dwie odmiany robusty indyjskiej, której czterdziestoprocentowa obecność daje kawie olbrzymią cielistość. Znajdziecie w niej zarówno nuty charakterystyczne dla dobrego espresso jak i delikatne rejestry czerwonych owoców.
Na kolejnych miejscach znalazły się takie kawy jak SŁODKI DRAŃ, SUPREME czy SALVADOR LA MAYADA.
Dziękujemy Wam za dotychczasowe zakupy i cieszymy się z Waszych pozytywnych komentarzy. Kawy ziarniste do ekspresów to segment, w którym specjalizuje się nasza palarnia. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom oraz doświadczeniu w paleniu ziarna możemy dostarczać Wam kawy o wysokiej słodyczy, nie kwaśne.
Zapraszamy Was do naszego SKLEPU INTERNETOWEGO i dalszych zakupów. Dzięki, że z nami jesteście😊
ROZWÓJ SPRZEDAŻY KAWY ZIARNISTEJ W POLSCE
Kawa ziarnista stanowi obecnie około 20% całego rynku kawy sprzedawanej w Polsce. Okres pandemii mocno wpłynął na przyzwyczajenia Polaków i jeszcze bardziej zwrócił ich oczy w kierunku tego segmentu.
Spadła w tym okresie 2020-2022 sprzedaż kawy instant mix o około 11% oraz kawy mielonej. Spada również spożycie kaw rozpuszczalnych. Wszystko za sprawą przekonania, że kawa ziarnista jest zdrowsza oraz posiada dłuższy termin przydatności do spożycia. Jest łatwiejsza w przechowywaniu i dłużej utrzymuje swoje wartości sensoryczne.
Te czynniki mocno wpływały w okresie pandemii na decyzje zakupowe dotyczące wszystkich produktów.
Któż z nas bowiem nie pamięta masowych zakupów makaronu, produktów sypkich czy papieru toaletowego. Wszystkie te produkty stanowią bezpieczną rezerwę prowiantu oraz środków do codziennych potrzeb.
Podobnie z kawą ziarnistą, która po wypaleniu posiada bardzo niską wilgotność na poziomie 1%. Dotyczy to w szczególności kawy palonej w niewielkich partiach i chłodzonych powietrzem. Kawy palone przemysłowo są bowiem po wypaleniu studzone wodą.
Dzięki tak niskiej wilgotności nie istnieje w zasadzie żadne ryzyko zepsucia się kawy w ziarnach. Konsumenci nie obawiali się tworzenia zapasów i uwierzcie mi, że skala nie była mała.
Na jednej z degustacji naszych kaw przeprowadzanej w dużym sklepie we Wrocławiu Klienci najczęściej chwalili nasze kawy ale zaznaczali, że nie kupią ponieważ zrobili już wcześniej zapasy.
Jedna kobieta powiedziała nam, że kupiła 10 kg kawy ziarnistej do ekspresu na zapas…
KAWA ZIARNISTA DO EKSPRESU
Polska w roku 2021 była trzecim krajem w Europie pod względem sprzedaży ekspresów na kawę ziarnistą. Większą sprzedaż generują jedynie Niemcy i Francuzi.
Okres pandemii znacząco wpłynął na sprzedaż tych maszyn. Klienci kupowali ekspresy do domów ze względu na pracę zdalną i brak dostępu do kawy takiej jak w biurze.
Wartość tego rynku osiągnęła w Polsce w 2021 roku 1,16 mld złotych! W tym ponad 60% kupowanych ekspresów do kawy stanowiły maszyny technologicznie zaawansowane wysokiej jakości.
A zatem zarówno świadomość konsumentów oraz zjawisko globalnej pandemii stały się ogromnym motorem do rozwoju segmentu kawy ziarnistej w Polsce, który w latach 2020 – 2022 wzrósł średnio o 21%.
W sprzedaży produktów spożywczych dwucyfrowe wzrosty to rzadkość. Kawa w Polsce staje się napojem coraz bardziej popularnym. Polacy coraz chętniej sięgają po małą czarną a kultura picia kawy wysokiej jakości dynamicznie się rozwija.
Zauważają to duże, zachodnie koncerny i starają się wykorzystać tą sytuację. Kawa ziarnista Lavazza posiada obecnie największe udziały rynkowe w Polsce zabierając około 21% całej sprzedaży ziarna. Równie dynamicznie zwiększa swoje udziały w sprzedaży kawy mielonej. Polski rynek jest dla wielkich graczy łakomym kąskiem ponieważ cały czas jest w fazie rozwoju.
Ogromne aspiracje do zwiększania sprzedaży ziarna w Polsce posiada produkcyjna część biznesu dużych, zachodnich sieci kawiarni. Kawa ziarnista Starbucks oraz kawa ziarnista Costa pojawiły się na sklepowych półkach.
Znalazły się one w dystrybucji ogromnych koncernów spożywczych. Otwarta w Londynie przez włoskich braci Sergio i Bruno Costa w 1971 roku kawiarnia jest dzisiaj ogromną siecią działającą w 41 krajach na Świecie. Właścicielem marki jest Coca Cola.
Podobnie sieć kawiarni Starbucks, która za 7,15 mld dolarów sprzedała wieczyste prawo do sprzedaży pakowanych kaw i herbat koncernowi Nestle znanemu w Polsce z takich marek jak Winiary, Kit Kat czy Princessa.
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nestle-za-7-15-mld-dolarow-nabylo-wieczyste-prawa-do-sprzedazy-kawy-starbucks
ILE PIJEMY KAWY W POLSCE?
Wypijamy średnio rocznie około 95 litrów kawy na osobę co sytuuje nas na 11 miejscu na Świecie. Daje to w przeliczeniu na kilogramy około od 2,5 do 3 kg kawy na osobę na rok. Dla porównania Skandynawowie zużywają średnio około 10 kg na osobę na rok. Mamy zatem jeszcze sporo do zrobienia na tym polu.
Czy samo posiadanie ekspresu do kawy daje nam gwarancję dobrego napoju? Nie daje ponieważ dobra kawa zaczyna się od dobrego ziarna. Zrozumiało to już wielu Polaków i zamiast miernej jakości zwracają się ku rodzimej produkcji z niewielkich, polskich palarni.
W SKLEPIE INTERNETOWYM małej palarni konsumenci mogą odnaleźć zarówno dobre ziarno jak i odpowiednią edukację, której próżno szukać w przemysłowym przetwórstwie. Dzięki temu unikają rozczarowań po zakupie i mają pewność, że kawa którą kupili jest palona z przeznaczeniem do odpowiedniej metody parzenia.
Tak się bowiem składa, że nie każda kawa nadaje się do parzenia w ekspresie automatycznym. Więcej na ten temat możecie poczytać w naszym wpisie: KAWA DO EKSPRESU.
Małe, polskie palarnie taka jak nasza oparte są na transparentnej jakości. Są otwarte na bezpośredni kontakt z Klientami i chętnie dzielą się wiedzą podczas profesjonalnie przygotowanych spotkań.
Zapraszamy Was również do poczytania naszych innych wpisów na blogu. BYLE NIE KWAŚNA – KAWA OCZYWIŚCIE to artykuł, w którym podpowiadamy skąd w kawie bierze się kwasowość i jak unikać błędów przy zakupie.